Jul' Maroh - Le bleu est une couleur chaude

Le bleu est une couleur chaude is een Franse graphic novel geschreven en getekend door Jul' Maroh, uitgegeven door Glénat in 2010. Het boek toont een liefdesgeschiedenis (1994 tot 2008) tussen twee vrouwen in Frankrijk. In 2013 verfilmde regisseur Abdellatif Kechiche de strip onder de titel La Vie d' Adèle. De film won de Palme d'Or op het filmfestival van 2013 in Cannes.

Le bleu est une couleur chaude is een bitterzoet bildungsverhaal waarin Clementine verliefd wordt op Emma, een vrijgevochten en rebels blauwharig meisje. De aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen is explosief en ze starten een relatie. Clementine gaat op ontdekkingstocht, ze experimenteert, vormt een eigen identiteit, bevraagt de relaties die ze heeft met haar vrienden en ouders en wijst de lezer op (de toenmalig) heersende dogmatische opvattingen over gender, liefde en seksualiteit. Tot slot is Le bleu est une couleur chaude een verhaal over verlies en spijt. De relatie mondt uit in een breuk en jaren later volgt een emotioneel afscheid aan het sterfbed van Emma. Het boek herbergt herkenbare thema's en gevoelens waarop nog vaak een maatschappelijk taboe rust, een aanrader.

De tekeningen en art style zijn opvallend rauw en vlekkig, de personages lopen rond in een grijze schetsmatige wereld. De stijl is ruw doch doorspekt met intimiteit die de grauwe gevoelens en herinneringen vormgeeft. Het vleugje blauw, de enige zichtbare kleur in het boek, fleurt de beelden op. Het blauw symboliseert de impact van Emma op Clementine en doorprikt zowel letterlijk als figuurlijk haar saaie en melancholische bestaan. Op een bepaald moment lijkt het zelfs of Emma's huid wit opgloeit terwijl een blauwe kleurstof op Clementines lichaam afdruipt, een subtiel moment dat de artistieke kunde van Maroh als illustrator in de verf zet.

Deze graphic novel is bruikbaar in het secundair onderwijs omdat het relevante maatschappelijke thema's aansnijdt. Zo heeft de Franse actrice Léa Sedoux onlangs verteld over het misogyne en tirannieke gedrag van regisseur Kechiche tijdens de opnames van La Vie d' Adèle. Verder opent dit mogelijkheden om bijvoorbeeld de male gaze, de patriarchale representatie van vrouwen en seksualiteit in kunst, film en literatuur, te bespreken in een klassikale context. Tot slot kan dit stripboek en het verhaal van de auteur Jul' Maroh een instap zijn om de gevoeligheden omtrent genderidentiteit of het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden of  deadnames aan te kaarten. 

©2020 Martijn Richter. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin